Leden van de commissie voor bezwaarschriften
De gemeente Heemstede is een middelgrote gemeente in Zuid-Kennemerland met rond de 27.000 inwoners. De gemeente heeft een onafhankelijke commissie van advies voor bezwaarschriften. Er is weer plek voor twee nieuwe commissieleden.
Wat zijn de taken van de commissie?
De commissie voor bezwaarschriften adviseert het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester en de gemeenteraad over bezwaarschriften. Het horen en adviseren gebeurt door een wisselend samengestelde commissie van maximaal twee leden en een (plaatsvervangend) voorzitter. Een ambtelijk secretaris van het team Juridische Zaken ondersteunt de commissie hierbij.
De commissie is niet onderverdeeld in kamers, waardoor het aanbod aan bezwaarschriften heel afwisselend is. De commissie behandelt alle gemeentelijke bezwaarschriften, behalve belastingzaken en personele aangelegenheden.
Wanneer vinden de hoorzittingen plaats?
De commissie houdt gemiddeld twee keer per maand op donderdag een hoorzitting. Deze hoorzittingen vinden in de avond plaats vanaf 19.00 uur. De avond begint met een korte voorbespreking, waarna de commissie drie bezwaarschriften behandelt. Voor elk bezwaarschrift is 30 minuten de tijd. Tijdens de hoorzitting heeft de commissie een actieve rol en probeert met vragen helder te krijgen wat de kern van het geschil is. Na de hoorzitting volgt een korte nabespreking. De commissie stelt vervolgens binnen ongeveer 4 weken een schriftelijk advies op.
Waar beschik je over?
- Een afgeronde academische, bij voorkeur juridische, opleiding;
- Een brede actuele kennis van het bestuursrecht;
- Inzicht in de gemeentelijke organisatie en de daarbij horende besluitvormingsprocessen;
- Goede sociale en communicatieve vaardigheden richting bezwaarmakers, de gemeente en mede-commissieleden;
- Je hebt geen binding of betrokkenheid met het gemeentebestuur van Heemstede; en
- Je kunt snel tot de kern van de zaak doordringen.
Wat bieden wij?
- Een plek in een commissie die waarde hecht aan een goede sfeer, zowel tijdens de hoorzitting als tussen de commissieleden onderling;
- Een benoeming voor een periode van 4 jaar met de mogelijkheid tot herbenoeming;
- Een vaste vergoeding per hoorzitting (€ 175 voor de voorzitter en € 125 voor een commissielid). Er is ook een reiskostenregeling van toepassing;
- Een iPad in bruikleen.
Meer weten?
Neem voor meer informatie over deze functie contact op met Lennard Kadiks, domeinmanager Bestuurs- en Juridische Zaken. Zijn telefoonnummer is (023) 5485 608.
Solliciteren?
We zien je sollicitatiebrief en cv graag tegemoet! Solliciteren kan tot en met 14 oktober 2024 ter attentie van Lennard Kadiks.
Locatie: Heemstede
Wij gaan zorgvuldig om met jouw persoonsgegevens. Kijk voor meer informatie op http://www.heemstede.nl/privacy.
Interesse?
Wat leuk! Vul het onderstaande formulier in en solliciteer.